Heb jij te maken met een conflict, maar is er nog wel de wil om samen om tafel te gaan om er samen uit te komen? Dan kan het inschakelen van een mediator een goede optie zijn. Een mediator gaat samen met jullie op zoek naar een goede oplossing. Maar welke van al die...
Lees meerWat doet een arbeidsmediator?
Vinden jullie het moeilijk om samen te praten, dan is het misschien een idee om de hulp van een mediator in te schakelen. De bedrijfsarts zal in dit soort situaties dan ook meestal adviseren om een mediationtraject in te gaan, om op die manier tot een oplossing van het onderliggende probleem te komen.
Een mediator is onafhankelijk en probeert het gesprek tussen werkgever en werknemer in goede banen te leiden. De arbeidsmediator bekijkt waar het probleem zit en welke oplossingen er mogelijk zijn. Vervolgens probeert de mediator jullie weer tot elkaar te laten komen.
Het uiteindelijke doel van de arbeidsmediator is ervoor te zorgen dat er weer een werkbare situatie ontstaat, zodat jullie allebei jullie werk kunnen blijven doen. Het is belangrijk dat jullie allebei een goed gevoel hebben bij de mediator. Mocht je het idee krijgen dat de mediator niet objectief is, dan is er iets niet goed.
Komen jullie er via mediation niet uit, dan wordt er vaak gekeken of er overplaatsing mogelijk is. Behoort dit niet tot de mogelijkheden, dan is er eigenlijk geen andere oplossing meer dan ontslag.
Voorbeeld uit de praktijk
Guus heeft als grote hobby snowboarden. Meestal gaat het goed, maar tijdens de wintersport breekt hij zijn enkel. Hij meldt zich ziek op zijn werk. De werkgever is hier niet blij mee. Hij was er al bang voor dat het een keer mis zou gaan en neemt Guus dit kwalijk.
De werkgever vindt dat de gebroken enkel zijn eigen schuld is en baalt er flink van dat hij hier nu als werkgever voor moet opdraaien. Hij is het dan ook eigenlijk niet eens met de ziekmelding. De sfeer wordt al snel vervelend en het duurt niet lang voor de twee als kemphanen tegenover elkaar staan.
Mediation
De arbo-arts heeft al snel in de gaten dat hier meer speelt dan alleen een gebroken enkel en geeft het advies om een mediator in te schakelen om weer op één lijn te komen. Er volgen een aantal gesprekken, maar de werkgever is niet voor rede vatbaar.
Overplaatsing is niet mogelijk, want het is maar een klein bedrijf. Er is dan ook geen andere oplossing dan afscheid van elkaar te nemen. Er komt een vaststellingsovereenkomst en uiteindelijk wordt Guus ontslagen.
Bij zo’n conflict is het helaas vaak de werknemer die aan het kortste eind terecht. Ook in dit geval is het Guus die het veld moet ruimen. Heb jij te maken met een arbeidsconflict en heb je hier hulp bij nodig? Onze juridische medewerkers luisteren naar je verhaal en geven je gratis advies waar je mee verder kunt.
Ontslag door arbeidsconflict
Komen jullie er echt niet uit en is samenwerken verder onmogelijk, dan is er helaas geen andere optie dan ontslag. In de meeste gevallen zal de werkgever een ontbindingsovereenkomst of vaststellingsovereenkomst aanbieden.
Ga niet direct akkoord, want er valt ook in dit geval te onderhandelen over bijvoorbeeld de transitievergoeding en de opzegtermijn. Is het moeilijk, of door het conflict onmogelijk, om zelf de onderhandelingen met de werkgever te voeren, dan is het verstandig om een jurist of advocaat in de arm te nemen om hierbij te helpen. Deze zorgt ervoor dat je hier uiteindelijk zo goed mogelijk uit komt.
De werkgever kan er ook voor kiezen om een procedure te starten via de kantonrechter met als reden een verstoorde arbeidsrelatie. In dat geval is het zeker verstandig om je te laten bijstaan door een ervaren specialist.
Wij helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op zodat we jouw situatie kunnen bespreken. Wij gaan op zoek naar de juiste juridische oplossing voor jouw zaak.
Hulp bij conflict op werk
De Nationale Adviesbalie heeft een uitgebreid netwerk van juristen en advocaten verspreid over heel Nederland. Wij brengen je graag in contact met een specialist bij jou in de buurt. Wanneer je ons belt nemen we jouw situatie door en bespreken we de juiste vervolgstappen. Zo weet je waar je aan toe bent. Jouw zaak is bij ons in goede handen!