Veel ondernemers hebben het zwaar in deze bijzondere tijd van het coronavirus. De uitdagingen zijn voor elk bedrijf weer anders. Ook worden er door elk bedrijf andere keuzes gemaakt. De komende weken zetten we een aantal ondernemers in de spotlights. Ze stellen zich aan je voor en vertellen jou hoe zij in deze periode omgaan met hun werkzaamheden. Laat je vooral door deze verhalen inspireren!

In dit artikel maken we kennis met Modoc, zij richten zich op recruitment en HR-advies. Modoc is gevestigd in Brabant en Zeeland. In Brabant komen momenteel de meeste coronabesmettingen binnen Nederland voor en bedrijven zitten daar midden in het vuur. Hoe wordt dit ervaren door een dynamisch bedrijf als Modoc? De eigenaressen stellen zich graag aan jullie voor.

Modoc: carrièremakers gevestigd in het zuiden van het land!

Ik ben Linda van Wensen, samen met mijn moeder Marja zijn wij 10 jaar geleden gestart met Modoc. Dit jaar is dus ons jubileumjaar. Modoc staat voor moeder dochter en we zijn actief als carrièremakers, oftewel: we bieden de dienstverleningen recruitment en HR-advies voor werkgevers aan. Alles wat wij doen is maatwerk met een persoonlijke aanpak. We zijn kleinschalig opgebouwd waardoor we de persoonlijke noot altijd kunnen vasthouden. Nu 10 jaar later, wat het behalen van een mooie mijlpaal is, belanden we met zijn allen in de coronacrisis. Uitdagingen en kansen waar wij als rol van dubbele werkgever (voor zowel interne collega’s als gedetacheerde collega’s bij werkgevers) ons in moeten manoeuvreren.

Welke tips hebben jullie voor andere werkgevers?

We merken dat, ondanks de coronacrisis, er toch voor bedrijven de behoefte bestaat om nieuwe collega’s aan te nemen. In dat geval denken we mee en denken we in kansen en oplossingen. Waar we voorheen pleitte voor een sterke onboarding binnen de organisatie, geven we nu tips en advies over hoe je online de onboarding van een nieuwe collega regelt. We vinden het ook in deze tijd belangrijk dat we er alles aan doen om kandidaten met werkgevers te verbinden en ervoor te zorgen dat de landing zo goed mogelijk verloopt. Dat het in deze tijd een uitdaging is om anders te werken, wil niet zeggen dat het niet werkt. Wil je lange tijd plezier hebben van jouw nieuwe collega, dan is het belangrijk om op welke manier dan ook aandacht te besteden aan dit proces. En daarom hebben wij een document opgesteld met een twee wekelijkse planning die de organisatie vervolgens naar eigen invulling kan gebruiken om hun nieuwe collega op afstand in te werken. Op onze socials hebben we ook gedeeld dat dit document (of thuiswerktips of de feiten omtrent NOW aanvraag) voor iedereen per mail bij ons op te vragen is. In deze tijd willen we kennis delen met elkaar alleen maar stimuleren.

Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?

We werken nu allemaal vanuit huis. Waar we op de werkvloer makkelijk snel kunnen schakelen en overleggen, doen we dit nu allemaal virtueel. Voor veel bedrijven te herkennen dat je hier de eerste dagen of weken best even een nieuw ritme in moet vinden en dit niet vanzelf gaat. We zitten met ons hoofdkantoor in Etten-Leur in de haard van het coronavirus. We waren er op tijd bij met thuiswerken en na ons volgden meer bedrijven die ook genoodzaakt waren om deze maatregelen te volgen. Die mini voorsprong om thuis te werken, hebben wij gebruikt om thuiswerktips te delen via onze social media kanalen (linkedin, instagram en facebook). Natuurlijk loopt het kennismaken met onze kandidaten nu ook virtueel. Dit is in het begin allemaal wennen en zoeken naar de beste manier. Vooral omdat we persoonlijk contact juist zo belangrijk vinden. Nu merk ik bij onze collega’s dat het er ingebakken zit. En zie ik hierin ook kansen voor in de toekomst om hier vaker gebruik van te maken, als de situatie er naar is.

Welke creatieve oplossingen heeft jullie bedrijf bedacht om toch omzet te blijven draaien?

Wat we merken is dat de onzekerheid op de arbeidsmarkt toeneemt. Zo zijn de latent werkzoekende, voornamelijk onze doelgroep, maar wat blij als zij een vast contract hebben in deze tijd en in die zin geen ‘gevaar’ lopen om zonder werk te komen zitten. Waar wij vooral nu aan denken zijn de studenten die aan het afstuderen zijn en de arbeidsmarkt binnenkort op komen. De wereld van werkgevers lag aan hun voeten, maar dat is nu wel even anders. Wij zien hier kansen in om hen verder op weg te helpen. Wij kennen de werkgevers in ons netwerk goed, kunnen na een goede kennismaking inschatten wat ze nodig hebben en door deze young professionals al videobellend te spreken, past dit wellicht ook in hun straatje en voelen zij zich hier al comfortabel bij. We gebruiken deze tijd vooral om te investeren in de nieuwe doelgroep en, als de tijd rijp is, kunnen we hen helpen de arbeidsmarkt op te komen. Dat levert misschien niet direct omzet op, dus vieren we intern nog alle successen die we met elkaar behalen. Hoe klein ook, we waarderen ze enorm.

Hoe zorgen jullie ervoor dat er onderlinge verbinding blijft tussen de werknemers van Modoc?

Iedere week starten we per vestiging met een weekstart met een videocall. We bespreken hierin wat de planning is voor aankomende week. We doorlopen de status van lopende zaken en weten zo ook meteen wie waarvoor verantwoordelijk is. We werken nu nog meer planmatig en met taken. Niets is zo vervelend dan dat je een rondje moet bellen om erachter te komen wie je nodig hebt voor die ene vraag. Ook hebben we de afspraak dat we zoveel mogelijk videobellen i.p.v. bellen. Op die manier houden we toch wat meer de verbinding met elkaar. Én we houden vaker een spontane virtuele borrel met elkaar aan het einde van de dag. Hierin komen dan de persoonlijke gesprekken meer op gang die je normaal gesproken bij de koffiecorner zou hebben.

Welke kansen biedt het coronavirus jullie?

We denken juist in kansen in deze tijd. Hierdoor zien we mogelijkheden waar we voorheen niet aan gedacht hebben. Zo is het solliciteren middels videobellen een succes. Maar we leren onze werkgevers ook nóg beter kennen, omdat in tijden van crisis het iedereen een beetje meer samen brengt. Dat is voor ons op dit moment erg waardevol en gaat ons in de toekomst zeker helpen om nog beter op de behoeften van de klant in te spelen. Maar naast kansen ontstaan er helaas ook beslissingen die we voorheen uitgesteld zouden hebben of anders naar zouden kijken. Het blijft constant de balans opmaken tussen uitgaven die gepland staan en kosten maken. Zo hebben we vorige week een contract met een leverancier niet verlengd, simpelweg omdat het onzekere tijden zijn en we een jaarcontract nu niet zien zitten.

Positieve energie

We willen Modoc bedanken voor het delen van hun visie en hun ervaring. Fijn om de energie in jullie antwoorden terug te lezen! Ben jij ondernemer en wil jij jouw ervaring met ons delen? Neem dan contact met ons op via redactie@nab.nl.