Flexwerkers zijn werknemers zonder vast arbeidscontract. Er zijn verschillende vormen van flexwerk. Zo kun je als uitzendkracht of oproepkracht bij een bedrijf aan het werk, maar ook vakantiewerk of detachering vallen onder de noemer flexwerk. Het aantal flexwerkers...
Lees meerAfwijkende afspraken met werkgever of in de cao
Natuurlijk is het mogelijk om met de werkgever te overleggen en andere afspraken te maken. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken dat je direct in vaste dienst komt of na één of twee tijdelijke contracten. Zet deze afspraken altijd goed op papier!
Je kunt nooit onderling afspreken dat je pas na meer dan drie contracten in vaste dienst komt. Dit kan wel in een CAO worden vastgelegd. Zo kan in de CAO staan dat een vast dienstverband pas ontstaat na zes in plaats van drie tijdelijke arbeidscontracten. Of na 42 in plaats van 36 maanden. De werkgever of de vakbond kan je vertellen of dergelijke cao-afspraken zijn gemaakt.
Ontslag bij vast contract
Heb je een vast contract, dan kan de werkgever je niet zomaar ontslaan. Wanneer een werkgever iemand met een vast contract ontslag wil geven, dan moet daar een goede reden voor zijn. Het kan dan gaan om economische redenen, slecht functioneren, het vervallen van de functie, ziekte of bijvoorbeeld een dringende reden als diefstal.
In dit soort gevallen kan het vaste contract worden opgebroken. Dit kan alleen met wederzijds goedvinden of met toestemming van het UWV of de kantonrechter. In die laatste gevallen moet de werkgever kunnen aantonen dat het economisch niet goed gaat met het bedrijf, waardoor zij mensen moeten gaan ontslaan of dat er sprake is van disfunctioneren of een verstoorde arbeidsrelatie. Is van dit laatste geen sprake, dan is de werkgever bij het geven van ontslag afhankelijk van jouw medewerking.
Voorbeeld uit de praktijk
Al zeven jaar werkt Femke als secretaresse. Zij doet haar werk goed en heeft het naar haar zin. Toch komt er een kink in de kabel als zij een nieuwe collega krijgt. Lotte komt bij haar op kantoor te zitten en zal een deel van haar werkzaamheden overnemen. Het klikt niet echt tussen Femke en Lotte. Sterker nog… ze kunnen eigenlijk helemaal niet met elkaar overweg.
Eventjes gaat het goed, maar uiteindelijk vliegt de vlam in de pan en ontstaat er een behoorlijk conflict. Femke besluit in een opwelling om een mail naar een andere collega te sturen om haar hart eens flink te luchten over die vervelende nieuwe collega. Hierbij gaat er iets mis en komt Lotte per ongeluk in de CC te staan.
Hiermee is Femke een stap te ver gegaan. Lotte stapt naar de werkgever. De werkgever neemt niet graag afscheid van Femke, maar kan in dit geval niet anders. Tussen die twee gaat het niet meer goed komen. Om de schade zoveel mogelijk te beperken stelt hij voor om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Femke is boos, maar begrijpt dat ze dit nooit zo had mogen doen. Samen met haar werkgever maakt zij de nodige afspraken over het ontslag.
Gelukkig komen ze er vrij makkelijk uit. Op advies van de werkgever laat zij het document nog even nakijken door een jurist en zet haar handtekening. Ondertussen heeft Femke een andere leuke baan gevonden.
Onderhandelen
Als de werkgever niet echt een goede reden heeft voor het ontslag, dan zal hij met jou om tafel gaan om samen tot afspraken te komen. Dit heet ontslag met wederzijds goedvinden. Dit geeft jou de mogelijkheid om te onderhandelen. Zonder jouw handtekening kan de werkgever helemaal niets. Wat dat betreft heb jij als werknemer dus de touwtjes in handen.
Onderhandelen kan over bijvoorbeeld de hoogte van de transitievergoeding. Ook kun je proberen of de werkgever je wil vrijstellen van arbeid met behoud van loon. Ben je zelf niet zo goed in onderhandelen of vind je het door alle emoties lastig om het gesprek met de werkgever aan te gaan? Dan is het slim om hier hulp bij in te schakelen. Het is voor jouw toekomst belangrijk om hier zo goed mogelijk uit te komen.
Hulp inschakelen?
Heb jij te maken met (dreigend) ontslag en wil je in contact komen met een goede jurist of advocaat die je hierbij kan helpen? Wij helpen je graag verder. Onze medewerkers kunnen je kosteloos de nodige tips en adviezen geven en je in contact brengen met een specialist bij jou in de buurt. Bel met 088-6002800 (gebruikelijke belkosten) of vul het contactformulier in.