De coronamaatregelen van de overheid hebben gevolgen voor onze hele samenleving. Door alle beperkingen krijgen vooral ondernemers het zwaar. Iedere ondernemer krijgt met andere uitdagingen te maken en gaat hier ook op een andere manier mee om. In onze rubriek Ondernemer aan het Woord geven verschillende ondernemers een kijkje in de keuken. Hoe gaan zij om met alle uitdagingen waar zij mee te maken krijgen. Misschien kunnen zij jou inspireren.

Vandaag het verhaal van Peter Dalhuisen van de Dalhuisen Groep.

Dalhuisen Groep

Mijn naam is Peter Dalhuisen en ik ben de eigenaar van de Dalhuisen Groep in Epe. Wij richten ons op het verkopen en transporteren van brandstoffen en smeermiddelen en het exploiteren van tankstations. De Dalhuisen Groep bestaat uit meerdere bedrijven waaronder Dalhuisen Olie, Dalhuisen Tankstations en Gulf Nederland.

Uitdaging

Ook op ons bedrijf heeft corona een behoorlijke impact gehad. Doordat mensen thuis moesten werken, hebben ook wij te maken met een enorm omzetverlies. Er was gewoonweg veel minder verkeer op de weg en dus ook minder brandstof nodig. Daarnaast merkten wij dat onze accountmanagers niet terecht konden bij potentiële klanten voor (kennismakings)gesprekken. Iedereen had alles een beetje op hold gezet. Dit gold ook voor onze bestaande klanten. Op zo’n moment is het een uitdaging om toch op een andere manier het contact met klanten warm te houden en op een andere manier in contact te komen met prospects.

Gesplitst

Vanaf het begin hebben wij de corona-maatregelen heel serieus genomen en al snel deelden wij het bedrijf op in teams. Hierbij werden de verschillende afdelingen fysiek gesplitst en onderverdeeld onder de verschillende teams. Deze teams mochten niet met elkaar in contact komen. Zo probeerden wij de continuïteit van het bedrijf te borgen wanneer er in één team ziekte zou ontstaan.

Onderlinge verbinding

Op kantoor zijn de werkplekken aangepast om aan de anderhalve meter te kunnen voldoen en is overal voldoende ontsmettingsmiddel aanwezig om de werkplek schoon te houden. Het nadeel van dit alles, is dat het lastiger is om de verbinding onderling te behouden. Microsoft Teams is hierbij een belangrijke rol gaan spelen. Op die manier kunnen we toch contact met elkaar houden. Ons geluk is denk ik dat wij sowieso een hecht bedrijf zijn, waarbij de verbinding heel sterk was onderling. Iedereen weet precies wat ze aan elkaar hebben en dat ze op elkaar kunnen rekenen. In crisissituaties merk je dit altijd terug.

Tankstations

Natuurlijk waren er ook maatregelen nodig voor de tankstations, waar we natuurlijk nog steeds bezoekers krijgen. Dit om werknemers en bezoekers te beschermen. Deze maatregelen zijn:
– Glazen plaat tussen kassa en betalende klant
– Het verzoek met pin te betalen (landelijk is tijdelijk contactloos swipen zonder pincode van max € 25 naar € 50 verhoogd)
– Doekjes bij de betaalterminal
– De balie wordt vaker dan normaal gereinigd/gedesinfecteerd
– Grote stickers van social distancing op de grond (1,5 a 2 meter uit elkaar) zodat klanteDalhuisen Groepn ruimte houden t.o.v. elkaar
– Kennisgeving van het maximale aantal klanten dat is toegestaan in de shop (dit is per shop verschillend)
– Bordjes bij de pompen met het verzoek te tanken met handschoentjes: “tank s.v.p. met de wegwerphandschoen”
– Bij de entree is desinfectiemiddel beschikbaar

Bij de onbemande SnelTank-tankstations:
• Bordjes bij de pompen het met verzoek bij het tanken een handschoentje te gebruiken: “tank s.v.p. met wegwerphandschoen”
• Meer controle op het bijvullen van wegwerphandschoenen

Op deze manier doen we wat we kunnen. Ondertussen merken we wel dat steeds meer mensen weer in de auto stappen. Daarnaast zal ook het transport weer meer op gang komen als de horeca straks weer open gaat. Hopelijk is het einde van deze crisis in zicht… Dit voor zowel de gezondheid van mensen als de economie.