Ook vandaag laten we weer een ondernemer aan het woord. Elke ondernemer heeft weer z’n eigen uitdagingen in de bijzondere tijd van het coronavirus. Met deze reeks aan artikelen hopen wij de ondernemers te steunen en tegelijkertijd andere ondernemers te inspireren! Deze tijd biedt ook kansen. Vandaag laten we de ondernemers van Ijskaffee de Kei uit Ugchelen aan het woord. Met de komst van de lente is het ook weer tijd voor vers schepijs. In de winter gaan veel ijszaken dicht, dus zij moeten het juist van deze periode hebben. Dit maakt het dubbel zo zwaar. Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Bauwkje van Ijskaffee de Kei stelt zich graag aan jullie voor en vertelt graag hoe zij een creatieve draai aan deze bijzondere periode hebben gegeven.

Ijskaffee de kei stelt zich graag voor

IJskaffee de Kei is al 13 jaar een begrip in Ugchelen en omgeving. In dit familiebedrijf gaan we voor verse & ambachtelijke producten. Naast ijs kunt u bij ons ook terecht voor koffie en gebak. Speciaal voor de corona tijd hebben wij een drive-thru geopend van woensdag t/m zondag. Mijn naam is Bauwkje Huttinga, ik ben 29 jaar en de dochter van eigenaren Henry en Arjon Huttinga. Sinds de oprichting van dit bedrijf al werkzaam en sinds 2015 fulltime in dienst.

Heeft het coronavirus grote impact op jullie bedrijf?

Ja, het virus heeft een hele grote impact. In maart dit jaar gingen wij weer open, maar door het virus hadden wij na nog geen week open te zijn de deur alweer dicht wegens de verplichte horeca sluiting.
Na 2 weken volledig stil gelegen te hebben en veel na denken zijn we tot de oplossing gekomen een drive-thru te open. Door deze opening kunnen wij weer in elk geval 40-50% van onze omzet genereren.

Welke tips hebben jullie voor andere ondernemers?

Probeer moed te houden, ondanks dat dit soms heel moeilijk is. Je ziet je bedrijf langzaam weg zakken en dat geeft niet veel positieve energie. Door buiten de box te denken kunnen er nieuwe deuren open gaan.

Merkten jullie voor het begin van de horeca sluiting al onrust bij bezoekers?

Voor de horeca sluiting was er weinig geloof als we zeiden dat het ons niet zou verbazen als we dicht zouden moeten.

Welke creatieve oplossingen heeft jullie bedrijf bedacht om toch omzet te blijven draaien?

Door de ruime parkeer gelegenheid naast ons pand zijn wij in de mogelijkheid gekomen een drive-thru te maken (vergelijkbaar met bijv. de McDonalds). Zo kunnen onze klanten ijs komen afhalen. Dit draait ontzettend goed, 95% van de gasten vind dit geweldig en is laaiend enthousiast. Zo’n 5% vindt het allemaal maar onzin en houd zich slecht tot niet aan de door ons voorgeschreven regels.

Welke kansen biedt het coronavirus jullie?

Al zeker 4-5 jaar speelde het idee door ons hoofd om eens een oliebollen drive-thru te maken. Helaas kwam dit er nooit van. Nu hebben we hier een mooie generale repetitie van gemaakt en het volledige plan dus goed kunnen uitwerken.

Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?

Wij werken met veel al scholieren tussen de 16-21 jaar. Deze doelgroep vind de 1,5 meter grens soms moeilijk in acht te nemen en ze moeten ineens ook op een totaal andere manier werken. Dit kost veel energie maar ze doen hard hun best.

Wat ervaren jullie werknemers als de grootste uitdaging?

Ze moeten veel geconcentreerder werken dan voorheen. Geen muziek aan en weinig tijd voor een praatje met onze gasten.

Voelen jullie onder jullie werknemers onrust mbt het virus?

Ze zijn er zelf niet heel onrustig over. Wel hebben ze nu door dat het toch wel serieuzer is en wel wat anders dan de vooraf gedachte 3 weken ‘vakantie’.

Merkten jullie voor het begin van de horeca sluiting al onrust bij bezoekers?

Voor de horeca sluiting was er weinig geloof als we zeiden dat het ons niet zou verbazen als we dicht zouden moeten.

Voor nu moeten horecazaken tot 28 april dicht. Verwachten jullie dat dit verlengd gaat worden?

Jazeker, de hoop is er voor de zomer weer enig sinds normaal te kunnen draaien maar we verwachten het niet. Misschien moeten we zelfs heel 2020 doormiddel van de drive-thru werken.

Wat zouden jullie je klanten willen meegeven?

Blijf komen, alleen door jullie komst kunnen wij ons hoofd boven water houden.