De coronamaatregelen van de overheid hebben gevolgen voor onze hele samenleving. Door alle beperkingen krijgen vooral ondernemers het zwaar. Iedere ondernemer krijgt met andere uitdagingen te maken en gaat hier ook op een andere manier mee om. In onze rubriek Ondernemer aan het Woord geven verschillende ondernemers een kijkje in de keuken. Hoe gaan zij om met alle uitdagingen waar zij mee te maken krijgen. Misschien kunnen zij jou inspireren.

Vandaag het verhaal van Ellen Last van de Apeldoornse kadowinkel Sprankelz.

Ondernemersfamilie

Ik ben Ellen Last en ondertussen al weer vijf jaar de eigenaresse van Sprankelz , een gezellige kadowinkel aan de Koninginnelaan 85 in Apeldoorn. Ik ben getrouwd met Jos en de troste mama van een stel geweldige pubers. Ik kom uit een echt ondernemers familie en daar is hard werken en passie voor het ondernemen met de paplepel ingegoten. Vooral doen waar je veel voldoening en plezier uit haalt.

Na jaren in één van de drogisterijen van mijn ouders te hebben gewerkt (ook aan de Koninginnelaan) kwam er een pandje van mijn vader vrij en kon ik mijn droom gaan waarmaken. Ik had al eerder het idee om een kadowinkel (maar dan anders) te willen beginnen. Dit was mijn kans. Van een heel klein en ook best leeg winkeltje heb ik in vijf jaar tijd, met heel veel passie en ook alle steun en vrijheid van mijn man, Sprankelz kunnen maken naar wat het nu is.

Ondertussen knap ik eigenlijk uit m’n voegen. Het assortiment wijzigt geregeld. Er is altijd wel weer iets nieuws of leuks te vinden voor jezelf, of om iemand anders blij mee te maken. Een kleine greep uit ons assortiment zijn onder andere woonaccessoires, geurkaarsen, solarlampen, tekst- en wenskadootjes, kraamkadootjes, houten speelgoed, sieraden, tassen, sjaals, wijntjes met leuke teksten, meester- en juffenkadootjes en sinds kort een uitgebreid assortiment van Maison Berger.

Bezorgen op de scooter

Toen de corona-pandemie uitbrak, hebben wij na lang wikken en wegen besloten om de winkel volledig te sluiten. Wij zijn toen samen om tafel gaan zitten en gaan bedenken hoe wij onze klanten toch op een bepaalde manier konden blijven voorzien van ons assortiment. We besloten bestellingen te gaan rondbrengen naar klanten of naar de mensen die zij iets kado wilde doen i.v.m. een verjaardag, bevalling of gewoon een ik-denk-aan-jou kadootje. Met ons hele gezin, inclusief de kids op de scooter (die na hun schoolwerk even konden uitwaaien), hebben wij zeven weken lang onze klanten toch nog blij kunnen maken door hun kadootjes te bezorgen.

Ook gingen wij kadootjes per post bezorgen. Hierdoor kwamen wij tot de ontdekking dat onze klanten tot ver buiten Apeldoorn ons wisten te vinden . Zelfs vanuit Spanje kwamen er bestellingen binnen.

Aandacht en advies

Het is fijn dat we nu weer open mogen. Toch brengt het nog wel veel beperkingen met zich mee. Zo vinden wij het heel belangrijk om onze klanten onze volledige aandacht te geven en willen ze ook graag van advies voorzien. Dit wordt nu wel lastig. Niet meer dan drie personen in de winkel geeft best wat frustratie en ongeduldigheid bij wachtende klanten. Daarnaast merk je toch dat niet iedereen zich aan de 1,5 meter afstand houdt. Dat zorgt er toch voor dat je bang wordt voor besmetting.

Wat wij onze klanten graag willen meegeven

Kom je bij ons in de winkel, dan willen wij je graag het volgende meegeven:

  • Heb respect voor elkaar
  • Houd rekening met elkaar
  • Breng anderen en jezelf niet in gevaar
  • Er mogen maximaal drie personen naar binnen
  • Houd alsjeblieft 1,5 meter afstand van elkaar
  • Heb geduld
  • Als het mogelijk is, kom dan alleen!

We zien je graag weer in de winkel en helpen je om voor iedere situatie het perfecte kado te vinden!