Omgaan met alle beperkingen door het coronavirus is voor ons allemaal moeilijk, maar voor ondernemers kan het helemaal lastig zijn. Veel ondernemers hebben het zwaar in deze moeilijke tijd. Bedrijven komen voor nieuwe uitdagingen te staan. Iedere ondernemer gaat hier weer anders mee om. De komende weken laten wij verschillende ondernemers aan het woord. Op deze manier willen we bedrijven de kans geven zich voor te stellen en jou te inspireren in deze bijzondere tijd.

In dit artikel maken we kennis met Nicole van den Bos van uitvaartcentrum Hof van Afscheid en uitvaartonderneming mooi afscheid in Apeldoorn. Op 20 februari opende het nieuwe uitvaartcentrum. Nicole had toen niet kunnen voorspellen dat corona zo’n impact zou hebben.

Eigenaar van Hof van Afscheid en mooi afscheid uitvaartverzorging

Ik ben Nicole van den Bos, 52 jaar, geboren in Twente en nu 15 jaar woonachtig in Apeldoorn. Ik ben gehuwd met Richard Kievits en samen zijn wij eigenaar van het Hof van Afscheid en mooi afscheid uitvaartverzorging. Mooi afscheid uitvaartverzorging bestaat al ruim 7 jaar. Hof van Afscheid is ontstaan door in 2019 de Open Hofkerk aan te kopen en deze te verbouwen tot een uitvaartcentrum. We beschikken over 2 uitvaartzalen van verschillend formaat, een condoleanceruimte en drie 24-uurs/familiekamers.

Heeft het coronavirus grote impact op jullie bedrijf?

Op 20 februari 2020 heeft burgemeester Ton Heerts het Hof van Afscheid officieel geopend. Op diezelfde dag heeft het gebouw de officiële status van gemeentelijk monument gekregen. Zo’n 700 mensen hebben de opening bijgewoond en/of een kijkje genomen in ons mooie pand.

Nog geen 4 weken later zijn er de maatregelen die ervoor zorgen dat het organiseren van plechtigheden en condoleances nauwelijks aansluiting biedt op ‘de nieuwe manier’ van afscheid nemen.

Weliswaar neemt het aantal overlijdens licht toe, maar de uitvaarten vinden in heel kleine kring plaats en er worden geen consumpties genuttigd. Uiteraard is dat niet gunstig voor onze bedrijfsvoering.

Hier staat tegenover dat de perfecte opbaarfaciliteiten in ons nieuwe pand nu heel goed van pas komen. We kunnen de overledenen goed ontvangen en opbaren. In de ruime 24uurs-/familiekamers kunnen families hun overleden dierbare hun identiteit en waardigheid teruggeven. Want in de dagen vóór overlijden is hun dierbare veelal alleen geweest.

Waar liggen jullie grootste zorgen met betrekking tot het coronavirus?

Onze grootste zorg ligt in de ‘gebrekkige’ inzichten t.a.v. besmettelijkheid. Onze medewerkers staan bloot aan overledenen die ten gevolge van corona kwamen te overlijden. Hoe besmettelijk is deze persoon nog…? Hierover bestaan uiteenlopende theorieën.

Uiteraard komen we ook in contact me de directe naasten. Tenzij ze klachten vertonen, hebben we geen enkel idee of zij mogelijk drager zijn van het virus en ons kunnen besmetten. Vanuit onze visie op kwaliteit zullen wij zo lang als mogelijk persoonlijke gesprekken blijven voeren met de directe naasten. Maar wat we niet (zeker) weten is, in hoeverre we onszelf in gevaar brengen.

Welke kansen biedt het coronavirus jullie?

In héél korte tijd zijn we in staat gebleken om toch de naasten op een waardevolle manier afscheid te kunnen laten nemen van hun dierbare. We zijn uitermate creatief in het inzetten van middelen zoals live-stream en online-condoleren.

Wat we als het meest positief ervaren is dat de directe naasten zo adaptief zijn. Ze passen zich gauw aan aan het gegeven dat er maar een kleine hoeveelheid mensen fysiek aanwezig zullen zijn. En doordat er zo’n kleine groep betrokkenen is, wordt het afscheid buitengewoon intiem en indringend. Tel daarbij op dat de directe naasten veel hartenwensen op papier (en online) toegezonden krijgen, die zij in een later stadium allemaal kunnen bundelen en als troost teruglezen.

De afscheidsplechtigheden worden mooier en intenser door inzet van heel uiteenlopende kleine en grote rituelen, passend bij een bepaalde familie. En dat maakt dat wij ervaren dat er een soort verzachting voelbaar is en dat biedt troost.
En juist hierdoor kunnen wij de kracht en kwaliteit van onze medewerkers en onderneming laten zien. Die kwaliteit…, daar stonden we al voor en het komt ook nu goed van pas en uit de verf.

Ook in ondernemer aan het woord?

Het is bijzonder om te lezen hoe verschillende ondernemers omgaan met alle beperkingen die er nu zijn door het coronavirus. Ben jij ondernemer en heb je een bijzonder verhaal dat je graag wilt delen? Neem dan contact met ons op via redactie@nab.nl.