Werken is een belangrijk onderdeel van ons leven. Voor de één een noodzakelijk kwaad, terwijl de ander het heerlijk vindt. De meeste mensen werken een derde deel van hun volwassen leven. Helaas kan je werk je ook veel stress opleveren met alle gevolgen van dien. Het zou natuurlijk mooi zijn als je dit zoveel mogelijk kan vermijden. Wij zetten de meest belangrijke stressfactoren voor je op een rij.
Verkeerde carrier keuze
Als je jong bent heb je vaak een duidelijk beeld in je hoofd van jouw ideale baan. Je moet tijdens de studie al kiezen welke kant je op gaat en toen je klein was heb je vast ook wel eens gezegd dat je dokter/agent/piloot wil worden. Toch blijkt dat onze interesses veranderen naarmate we ouder worden.
Vaak vindt een werknemer zijn of haar werk lang niet zo leuk meer als gedacht. Er wordt onbewust op deze jonge leeftijd toch gekozen voor een carrière die een status heeft, veel geld oplevert of misschien een beetje geromantiseerd is. In de praktijk kan het dan vies tegenvallen. Gelukkig is het nooit te laat om een carrier switch te maken. Ben jij niet meer gelukkig in jouw huidige baan? Stel dan eens opnieuw de vraag aan jezelf: Wat wil je later worden?
Conflicten op de werkvloer
Het zou natuurlijk mooi zijn als je met iedereen op het werk goed overweg kunt. Zeker met je werkgever zelf. In de praktijk gaat dit helaas niet altijd even goed.
Ben jij niet tevreden over het gedrag van jouw werkgever, maar durf je hier niets van te zeggen? Je bent niet de enige. Er zijn veel werknemers die uit angst hun baan te verliezen hun mond houden. Dit heeft alles te maken met de machtsverhoudingen. Dit is eigenlijk jammer, want juist door te vertellen wat je dwars zit, zou je het wellicht de wereld uit kunnen helpen.
Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een arbeidsconflict ligt op de loer. Dit levert je ontzettend veel stress op en de sfeer op de werkvloer is in een klap verdwenen. Dit kan grote gevolgen hebben. Het is verstandig om een conflict op het werk uit te praten. Lukt dit onderling niet, dan kan een mediator hier wellicht bij helpen. Neem bij een arbeidsconflict gerust eens contact met ons op voor juridisch advies.
Geen waardering
Waardering is iets wat we vaak missen op de werkvloer. Uiteraard krijgen we elke maand salaris uitbetaald, maar het zou fijn zijn als je ook eens hoort dat jouw werk er toe doet. We willen ons graag voldaan voelen na een drukke werkdag. En dit wordt te weinig uitgesproken door werkgevers. Als werknemers niet worden gewaardeerd kan er ontevredenheid ontstaan wat weer stress oplevert en deze stress kan weer leiden tot een depressie.
Werk en privé gescheiden houden
Het is vaak lastig om je werk en privé gescheiden te houden. Zeker als je een drukke baan hebt, ben je misschien geneigd om s’avonds thuis toch nog even een mail te beantwoorden of dat ene belangrijke document af te maken. Zeker nu mensen nog steeds veel thuiswerken in deze pandemie zien we dat werknemers het lastig vinden om even tijd voor zichzelf te nemen, of om de computer ook echt af te sluiten na werktijd. Pauzes worden vaak overgeslagen en voor je het weet wordt het werk je te veel…
De beruchte burn-out
Een op de zes mensen ervaart klachten van een burn-out. Dit is toch wel waar medewerkers het meest tegen aan lopen. Je hebt het gevoel dat je niet meer gemotiveerd bent. De liefde voor het vak ben je verloren. Je bent vaak heel moe en ziet de dagen somber in. Toch verschijn je op je werk omdat dit een verplichting is, of zeker zo voelt. Maar eigenlijk weet je niet goed wat er met je aan de hand is. Dit zijn signalen dat je wellicht een burn-out hebt. Het is belangrijk om onder ogen te zien waar het aan kan liggen dat jij deze signalen hebt om het op te kunnen lossen. Praat erover met iemand. Het liefst niet iemand op het werk, maar een buitenstaander. Denk je dat dit niet helpt? Zoek dan specialistische hulp om er weer bovenop te komen! Vraag je huisarts om een afspraak, bespreek het eens. Misschien kan je huisarts je dan doorverwijzen naar een psycholoog om je eventueel te helpen met het onderzoeken van de oorzaak.