Joost kwam in januari 2019 in dienst bij een grote uitvaartverzekeraar als uitvaartverzorger. Toen in 2020 corona uitbrak ging het mis. Doordat de werkgever onvoldoende beschermingsmiddelen aanbood liep Joost corona op. Hij was erg ziek en bleef lang klachten houden. De re-integratie liep niet zoals zou moeten en al snel ontstond er wrijving tussen Joost en de werkgever. Uiteindelijk liep het uit op ontslag.
Contact met de werkgever
Tijdens het eerste ziektejaar liet de werkgever flink wat steken vallen. Uiteindelijk nemen zij dit hele jaar maar twee keer telefonisch contact op met Joost. Dit zorgt ervoor dat het contact snel verslechtert. In april 2021 wordt Joost uitgenodigd voor een gesprek met HRM. Tijdens dit gesprek geeft hij duidelijk aan dat hij niet blij is met de manier waarop de re-integratie verloopt.
Chantage
De sfeer slaat om en voor Joost het in de gaten heeft gaat het niet meer over zijn re-integratie, maar over het privé gebruik van de auto van de zaak. HRM had zo zijn twijfels of meneer hier wel zorgvuldig mee om was gegaan en gaf aan dat zij de fiscus zouden informeren om het nodige uit te zoeken. Zij kunnen de fiscus er ook buiten laten, maar dan moet Joost wel zijn handtekening onder een vaststellingsovereenkomst zetten. Joost laat zich echter niet chanteren en weigert te tekenen.
Tegengewerkt bij re-integratie
Hierna verslechterde de situatie nog meer. Joost wordt aan alle kanten tegengewerkt bij zijn re-integratie. Zo moet hij totaal ander werk doen dan waar hij eigenlijk voor is aangenomen. Zodra de re-integratie voorbij was en Joost weer aan het werk kon, besloot de werkgever het vertrouwen in hem op te zeggen. Joost ontving een vaststellingsovereenkomst.
Onderhandeling door arbeidsjurist
Via via kwam hij terecht bij de Nationale Adviesbalie en kwam via ons al snel in contact met een goede arbeidsjurist die voor hem ging onderhandelen. Joost had zelf ondertussen ook de conclusie getrokken dat hij hier niet wilde blijven werken, maar met een goede regeling wilde vertrekken. De jurist ging voor hem aan de slag en beet zich vast in de zaak. En met resultaat.
De uiteindelijke uitkomst
Uiteindelijk kreeg de arbeidsjurist het voor elkaar om het concurrentie- en relatiebeding terug te brengen van één jaar naar een half jaar, werd de transitievergoeding bijna verdubbeld, krijgt Joost een maand langer salaris uitbetaald en hoeft hij zijn vakantiedagen niet in te leveren. De kosten van de jurist worden door de werkgever betaald. Joost was gelukkig erg blij met de uitkomst en ontzettend tevreden over de dienstverlening. “Dit had ik zelf nooit op deze manier voor elkaar kunnen krijgen”, aldus Joost.
Vragen of hulp nodig?
Zit jij ook met een vervelende situatie op het werk en zit je met vragen of heb je hulp nodig? Bel ons gerust voor gratis advies! Je kan ons bereiken op 088-6002800 (gebruikelijke belkosten) of via ons contactformulier.