“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Somberheid zorgt voor langer verzuim

10 mei, 2021 | Algemeen, Coronavirus
9,4
Klanten vertellen

788 beoordelingen

Weet je nog… het begin van de coronacrisis? Die eerste lockdown in maart 2020. Toen dachten we allemaal nog dat het met een paar weken allemaal wel weer klaar zou zijn. Helaas zitten we ondertussen nu al meer dan een jaar met heel veel beperkingen opgescheept. Het duurt te lang. De veerkracht is eruit. Mensen worden steeds somberder. Deze somberheid heeft ook zo zijn weerslag op ons ziekteverzuim. We herstellen minder snel en zijn dus langer ziek.

Tweede golf

Het is opvallend om te zien dat sinds de tweede golf er vaker en langer sprake is van ziekteverzuim door besmetting met corona. Bedrijfsarts Corné Roelen van de Arbo Unie boog zich hierover. Volgens hem zorgen mentale factoren, zoals somberheid en teleurstelling door alle beperkende maatregelen, ervoor dat mensen met corona langer ziek blijven. Door deze algehele somberheid duurt het herstel langer.

Tijd om te herstellen

Uit cijfers van de Arbo Unie blijkt dat mensen die in de tweede golf te maken kregen met corona aanzienlijk meer tijd nodig hebben om te herstellen. Het herstel heeft dus niet alleen te maken met onze fysieke gesteldheid, maar ook met onze mentale veerkracht. Aan de cijfers is dit duidelijk te zien. In de eerste golf was de helft van de corona patiënten na 66 dagen weer volledig aan het werk. Tijdens de tweede golf is de helft van de mensen die wegens corona zijn ziek gemeld na 87 dagen nog steeds niet volledig aan het werk. Een verschil van bijna een maand.

Moe van corona

Dit grote verschil heeft volgens Roelen alles te maken met onze mentale veerkracht. “Mensen zijn niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk moe van corona. Teleurstelling en somberheid door beperkende maatregelen hebben effect op de snelheid van het herstel en daarmee re-integratie.” De Arbo Unie benadrukt dat het belangrijk is om bij ziekmeldingen wegens corona niet alleen oog te hebben voor de lichamelijke aspecten, maar ook alert te zijn op mentale klachten. “Als er sprake is van lichamelijke vermoeidheid, dan is mijn advies om weer conditie op te bouwen. Wandelen en fietsen zijn goed. Maar probeer ook intensief bewegen op te bouwen in frequentie en duur, bijvoorbeeld met een kort trainingsprogramma. Bij geestelijke vermoeidheid is het van belang om de mentale energiebalans te herstellen, eventueel met hulp van een coach. Bouw de werkdag langzaam op in tijd en taken en check steeds hoe dat voelt. In een aantal gevallen zien we daarnaast ook dat er een combinatie van fysieke en mentale vermoeidheid is. Als mensen er dan zelf niet uitkomen, dan kan het nodig zijn om meerdere hulplijnen in te zetten om sneller op de been te zijn”, aldus bedrijfsarts Roelen van Arbo Unie.