“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Gelukkiger worden in je werk? Wij geven je vijf tips!

08 aug, 2022 | Algemeen
9,6
Klanten vertellen

990 beoordelingen

Voor veel mensen is de vakantie weer voorbij. We moeten weer aan de slag. Voor de een is het fijn om weer wat regelmaat en uitdaging te hebben. De ander ziet er misschien een beetje tegenop. Een goede reden om je vijf tips te geven waarmee ook jij gelukkiger kunt worden in je werk.

Hoe word je gelukkiger in je werk?

Iedereen heeft wel eens een keer geen zin om te werken. Pffff… weer de hele dag achter die computer. Je moet er even niet aan denken. Toch kun je het jezelf een stuk makkelijker en leuker maken door deze tips in jouw werkdag toe te passen.

  1. Neem op tijd pauze
  2. Maak je werkplek gezellig
  3. Zet een leuk muziekje op
  4. Geef je grenzen aan en wees duidelijk
  5. Verdeel je energie over de dag

1. Neem op tijd pauze

Pauzes zijn er niet voor niets. Je hebt ze gewoon even nodig. Neem dan ook echt even pauze en eet jouw boterhammetje niet op achter je computer. Ga lekker even naar buiten en maak een korte wandeling! Je zult zien dat je daarna weer helemaal fris en fruitig aan de slag kan en dat je een stuk scherper bent dan voor de pauze.

2. Maak je werkplek gezellig

Niets is zo geestdodend als een saaie, kale werkplek. Maak er een fijne plek van met misschien een plantje, een leuke foto van je kinderen en wat prullaria. Als jij er maar blij van wordt. Je zult zien dat de werkdag zo ineens iets minder zwaar is.

3. Zet een leuk muziekje op

Er is niets dat je humeur zo kan beïnvloeden als muziek. Een fijn muziekje op de achtergrond kan wonderen doen. Het maakt de boel wat gezelliger, maar zorgt er ook voor dat je scherper blijft. Er zijn tegenwoordig zoveel leuke radiozenders met verschillende non-stop muziekstijlen dat er voor ieder moment van de dag wel iets te vinden is. Of maak samen met jouw collega’s een eigen lijst op Spotify. Zo weet je zeker dat al jullie favoriete nummers voorbij komen.

4. Geef je grenzen aan en wees duidelijk

Nee zeggen is ontzettend moeilijk. Toch is het wel belangrijk om te doen. Vraagt een collega of leidinggevende jou om een bepaalde klus op te pakken of een dienst over te nemen? Geef niet meteen antwoord, maar denk er eerst goed over na. Maak voor jezelf de overweging of dit in jouw schema past en of je dit wel of niet wil doen en geef daarna pas antwoord. Door even de tijd te nemen voor je antwoord geeft, heb je ook niet de neiging om meteen maar ja te zeggen.

Wil jij graag een bepaalde klus binnenslepen of is er een functie vrij gekomen waar jij al jaren op zit te wachten? Laat het vooral weten. Niemand kan gedachten lezen. Wees duidelijk over wat je wil. Alleen dan zal het ook gaan gebeuren.

5. Verdeel je energie over de dag

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Eet gezond, sport en ga niet al te laat naar bed. Toch kan het lastig zijn om de hele dag gefocust te blijven. Probeer dan ook jouw energie goed over de dag te verdelen. Krijg jij s’ochtends het meeste gedaan? Bewaar die lastige klus dan niet voor de middag, maar pak de koe meteen bij de hoorns. Ook na de pauze heb je vaak een energiepiek waar je mooi gebruik van kan maken. Zak je rond een uur of 15.00 een beetje in? Dan is het misschien tijd voor een korte break of kun je wat klusjes doen waar je niet al teveel bij na hoeft te denken. Maak voor jezelf een handige dagindeling waar jij goed bij vaart.