“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Het effect van corona op jouw kerstpakket

06 nov, 2020 | Algemeen, Coronavirus
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

De feestdagen zijn weer in aantocht en menig werkgever is zich al aan het verdiepen in de kerstpakketten of heeft ze zelfs al besteld. Maar hoe zit het met jouw kerstpakket? Wordt die dit jaar wat groter en voller of krijg je helemaal niets…

Uitstelgedrag

Bedrijven die zich druk bezighouden met het samenstellen van kerstpakketten merken dat het aantal bestellingen voor kerstpakketten nog een beetje achterblijft bij andere jaren. “We zien wat uitstelgedrag bij bedrijven. Met name het midden- en kleinbedrijf is zwaar getroffen door corona, dus dat is nog erg spannend”, zegt marketingmanager Jacqueline Roest van de Makro in Duiven.

Wel of geen pakket

Vooral in de sectoren die het hardst getroffen worden door corona zal het een andere kerst worden dan anders. De klanten zijn er niet en hierdoor is het nog maar de vraag of er geld is voor een kerstpakket. Aan de andere kant hebben veel bedrijven meer belastingvrij te besteden, omdat er geen personeelsfeestjes en borrels zijn geweest dit jaar. Dit kan er ook voor zorgen dat werkgevers hun werknemers juist extra willen belonen voor hun inzet in het rare jaar dat we achter de rug hebben.

Trends

Ook heeft corona invloed op de trends in kerstpakkettenland. Waar we vroeger vooral veel ongezonde etenswaren kregen lijkt gezondheid nu steeds belangrijker te worden. Gezonde pakketten doen het goed. Daardoor kan het best zijn dat er in jouw pakket straks een smoothiemaker of een receptenboek met gezonde recepten zit. Daarnaast doen lokale producten het goed en is gezelligheid een belangrijk onderwerp. Het pakket moet leuk zijn voor het hele gezin, waardoor er bijvoorbeeld een spelletje aan wordt toegevoegd. Ook borrelpakketten zijn hot, omdat die een stukje gezelligheid brengen.

Uitreiken pakket

Het uitreiken van de pakketten is nog wel een probleem. De traditionele kerstborrel met een speech van de directeur is geen optie. Daardoor zullen veel bedrijven de pakketten persoonlijk gaan bezorgen of zoeken zij een ludieke oplossing door bijvoorbeeld bij het pakket een QR-code te doen. Als de werknemer deze scant, kan hij/zij de jaarlijkse kerstspeech thuis bekijken.