Een Belgische machinist wilde wel heel graag ontslagen worden. Treinbestuurder Cedric Grumiaux besloot de trein met opzet met een slakkengangetje te laten rijden om met een flinke vertraging aan te komen. Hij wilde graag ontslagen worden, omdat hij een beter betaalde baan aangeboden had gekregen.

Tweemaal zoveel

Cedric werkt voor het staatsbedrijf NMBS. Doordat het een staatsbedrijf is zijn de lonen niet heel erg hoog. Cedric kon een veel hoger salaris krijgen bij een privéspooronderneming. Hij zou daar tweemaal zoveel verdienen en zou daarnaast een lease-auto en een telefoon van de zaak krijgen. Cedric verzon Operation Escargot (Operatie Slak) om op die manier ontslagen te worden. Hij arriveerde dan ook 37 minuten te laat aan op het station in Luik.

Jaar doorwerken

Cedric wil graag ontslagen worden. Het andere contract heeft hij al. Helaas verplicht de NMBS hem om nog een jaar door te werken. Dit vindt hij veel te lang en hij is niet de enige. Er zijn ongeveer zeventig collega’s die ook graag de overstap zouden maken.

Ontslag op staande voet

Operatie Slak lijkt te zijn geslaagd. Cedric moet op het matje komen bij zijn leidinggevende. “Ze kunnen mij in principe op staande voet ontslaan. Maar dat zou ik helemaal niet erg vinden”.