“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Zo herken je een burn-out

13 apr, 2021 | Algemeen

Het is belangrijk om een burn-out te herkennen. Een burn-out heeft namelijk veel invloed op je loopbaan en privéleven. Hoe eerder je de symptomen herkent, hoe sneller je hulp kunt zoeken. Burn-outs komen veel voor en zijn niet iets om je voor te schamen.

Symptomen burn-out

Iedereen ervaart wel eens stress of spanning door zijn/haar baan. Meestal zijn deze gevoelens tijdelijk. Ze worden veroorzaakt door een spannende periode op werk of een druk project.  Dit moet je niet verwarren met een een burn-out.  Het is wel belangrijk dat je in de gaten houdt dat je geen maanden met deze gevoelens rondloopt en ze normaal worden. Je hebt dan de kans dat je opgebrand raakt en in een burn-out terecht komt. Let daarom goed op onderstaande symptomen:

  1. Je voelt je uitgeput
  2. Je ervaart heftige emoties
  3. Geen zelfvertrouwen
  4. Geen concentratie
  5. Fysieke klachten
  6. Op slot gaan

1. Uitgeput

Een van de symptomen is je uitgeput voelen. Je voelt je dan de hele tijd moe en je hebt geen energie. Zelfs na de kleinste inspanning ben je uitgeput. Deze vermoeidheid ervaar je zowel lichamelijk als mentaal. En deze vermoeidheid doorbreek je niet door middel van een vakantie of een paar dagen rust. Je zit als het ware in een spiraal. Je zult echt je rust moeten pakken om hier uit te komen.

2. Heftige emoties

Een ander symptoom is het ervaren van heftige emoties. Een burn-out brengt heftige emoties met zich mee zoals woedeaanvallen, huilbuien en angstgevoelens.  Ook irriteer je je vaak aan anderen. Vaak weet je niet waarom. Wees er alert op dat dit een symptoom is van een burn-out. Reageer je heftiger dan anders, dan kan dit een signaal zijn.

3. Geen zelfvertrouwen

Mensen met een burn-out hebben geen zelfvertrouwen. Je twijfelt aan je eigen competenties en functioneren. Het voelt alsof je nergens goed in bent. Je bent opeens onzeker over je werk.

4. Geen concentratie

Wanneer je een burn-out hebt, heb je moeite met concentreren. Het is lastig om je te focussen op kleine simpele dingen en je laat je makkelijk afleiden. Daarnaast kan het zijn dat je ineens heel veel dingen vergeet.

5. Fysieke klachten

Naast mentale klachten krijg je in een burn-out ook te maken met uiteenlopende lichamelijke klachten. Hierbij kan je denken aan hoofd-, spier- of buikpijn, misselijkheid, hartkloppingen, hyperventilatie, een benauwd gevoel of een grieperig gevoel. Daarnaast kan het heel goed zijn dat je slecht slaapt. Je hoofd loopt om, waardoor het onmogelijk is om in slaap te komen.

6. Op slot gaan

Bij een burn-out sluit je jezelf vaak af van de bewoonde wereld. Je gaat als het ware op slot en je hebt nergens meer zin in. Het liefste blijf je in bed liggen met je ogen dicht.  Je voelt en houdt afstand tot andere mensen. Ondanks dat je zelf voelt dat er iets mis is, kan je niet goed uitleggen wat het is.

Ervaar jij burn-out symptomen? Onderneem actie!

Herken jij jezelf in één van bovenstaande punten: onderneem dan actie! Neem contact op met je huis- of bedrijfsarts. Bespreek samen welke vervolgstappen verstandig zijn om te nemen. Zorg dat je ermee aan de gang gaat. Want hoe vervelend ook. Met de juiste acties kom jij deze burn-out te boven.