“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Mag je je telefoon gebruiken onder werktijd?

17 feb, 2020 | Algemeen
9,5
Klanten vertellen

548 beoordelingen

Tegenwoordig is de smartphone niet meer uit ons leven weg te denken en zitten we met zijn allen aardig aan het toestel vastgeplakt. Maar hoe zit dat tijdens je werk? Mag je appen met je partner, online shoppen, Netflixen of vakanties boeken in de baas zijn tijd?

Appen en Netflixen

Een poosje geleden werden er al een paar Tweede Kamerleden betrapt terwijl zij tijdens een vergadering voetbal zaten te kijken. Hierna bleek uit onderzoek dat tijdens plenaire vergadering 38 procent van de politici bezig is met zijn/haar telefoon. Dan kun je je gaan afvragen of zij wel meekrijgen wat er tijdens die vergaderingen allemaal besproken wordt. Ook op de gewone werkvloer wordt de telefoon regelmatig gebruikt. Even Facebook checken, een berichtje sturen of zelfs je favoriete Netflix-serie verder kijken als niemand het in de gaten heeft. Het wordt vaker gedaan dan je denkt. Zo bleek uit een onderzoek van Netflix in 2017 onder 37.000 gebruikers al dat een op de vier op kantoor aan het Netflixen is.

De baas z’n tijd

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je in de baas z’n tijd druk aan het Netflixen bent. Maar toch hebben werknemers het recht om onder werktijd privézaken te regelen. Dit komt door het recht op privacy. Dit recht strekt zich ook uit tot de werkvloer. Dit zorgt er dus voor dat je op je werk best even oma kan bellen over het oppassen of een boodschappenlijstje mag doorsturen aan je partner. Dit heeft de werkgever te accepteren, maar het moet wel binnen de perken blijven. Tijdens werktijd moet je je ook voornamelijk bezighouden met je werk.

Wanneer is het teveel?

Natuurlijk kun je ook misbruik maken van dit recht op privacy en teveel met je telefoon bezig zijn tijdens je werk. Over dit onderwerp zijn de afgelopen jaren ook al de nodige rechtszaken geweest. Zo was er een verkoopster in een Amsterdamse kledingzaak. Zij werd door haar werkgever op staande voet ontslagen, omdat zij tijdens het werk met haar telefoon bezig was. Normaal gesproken geen probleem, maar in dit geval was de dame in kwestie meer met haar telefoon bezig, dan met de klanten. Zij had ook al een aantal keren een waarschuwing gehad. Hierdoor hield het ontslag stand.

Liefdesberichten

Een ander voorbeeld is dat van een man die bij het uit dienst gaan zijn openstaande verlofuren uitbetaald wilde krijgen. De werkgever was er echter achtergekomen dat de man in 1,5 jaar tijd meer dan 1200 liefdesberichten naar verschillende vrouwen had gestuurd met de werktelefoon. Dit gebeurde allemaal tijdens werktijd en al die tijd was hij dus niet aan het werk geweest. De rechter besloot dat de man ongeveer 2,5 a 3 minuten kwijt was per berichtje. Hierdoor mocht de werkgever 1500 euro inhouden op de verlofuren. Geen arbeid geen loon!

Collega’s en werkgever

Op het werk teveel met andere dingen bezig zijn, kan ook zorgen voor irritatie onder collega’s. Hoe vervelend is het als jij de hele dag hard aan het werk bent, maar degene naast je constant online aan het shoppen is. Dit gaat op den duur irriteren. Het is belangrijk om dit dan ook uit te spreken. Doe dit wel op een aardige manier. Misschien met een beetje humor en probeer ook duidelijk uit te leggen waarom je er last van hebt. Zo kun je kijken of je samen tot een oplossing kan komen.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je met een reden je telefoon constant bij de hand hebt. Misschien verwacht je een belangrijk telefoontje. Of word je nu wat vaker privé gebeld omdat een van je ouders in het ziekenhuis ligt. Laat dit weten aan je collega’s en jouw werkgever. Dan kan niemand jou iets verwijten.