Internet en social media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Ook op het gebied van solliciteren gaat dit een steeds grotere rol spelen. De ouderwetse sollicitatiebrief is passé. Steeds meer bedrijven digitaliseren hun sollicitatieprocedure. Zelfs het sollicitatiegesprek wordt nu vervangen door een video-sollicitatie. Het grote concern Unilever is vooruitstrevend op dit gebied. Zij werven jonge kandidaten alleen nog maar digitaal.

Unilever is niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden die in de loop der jaren zijn ontstaan. Ook werkgevers als Hunkemöller, Hema en Ikea maken alleen nog maar gebruik van video-sollicitaties om nieuwe medewerkers te vinden.

Wat is een video-sollicitatie?

Een video-sollicitatie is een filmpje van maximaal 1 minuut, waarin iemand zichzelf aan de man moet brengen. Je vertelt iets over jezelf en waarom je geschikt denkt te zijn voor de functie. Voor sommige mensen, die vaak zenuwachtig zijn voor sollicitaties, een hele goede oplossing. Je kan van te voren rustig nadenken over wat je gaat zeggen. Je kunt je kleding nog even aanpassen als je hier toch niet helemaal tevreden over bent en je hebt niemand tegenover je zitten die moeilijke vragen gaat stellen.

Nadelen video-sollicitatie

Natuurlijk heeft het ook nadelen. Zo hebben ouderen op dit gebied bij voorbaat al een achterstand. Zij zijn vaak minder thuis in de digitale wereld en zullen minder snel voor de camera gaan zitten. Dit is ook de reden dat Unilever zijn digitale sollicitaties alleen gebruikt voor jongeren. Toch zullen ook zij uiteindelijk de overstap moeten maken.

Voordelen voor werkgever

Voor werkgevers is een digitale sollicitatieprocedure ook prettig. Er is minder tijd en geld nodig om alle brieven te lezen en te beoordelen. Waar een sollicitatieprocedure vroeger maanden kon duren, is het nu in een paar weken rond. Een ander pluspunt is het weghalen van onbewuste vooroordelen van recruiters. Het digitaliseren levert niet zozeer de beste sollicitant op als wel de beste kandidaat voor de functie. Ook creëer je met deze sollicitatieprocedure een drempel, waardoor mensen alleen reageren als ze echt geïnteresseerd zijn.

De sollicitatiebrief

De ouderwetse sollicitatiebrief zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen. Iemands opleiding, ervaring en motivatie blijven ontzettend belangrijk. Deze informatie haal je niet uit alleen een filmpje. Daarnaast is presentatie voor een verkoper natuurlijk heel belangrijk, maar voor een ict’er is dit belang veel minder groot.