“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

UWV zet extra krachten in voor persoonlijk contact

27 mei, 2012 | Arbeidsmarkt
9,3
Klanten vertellen

332 beoordelingen

Het UWV zet de komende twaalf maanden tussen de 700 en 750 extra arbeidskrachten in om de toenemende stroom werklozen op te vangen. Door de aanwas van extra mensen willen zij de werkzoekenden meer persoonlijk contact bieden. 

In de praktijk blijkt dat er toch veel mensen zijn die problemen hebben met de grote mate van digitalisering van het UWV. Zij vinden het aanvragen van een uitkering lastig en kunnen de weg op de site niet goed vinden. Een deel van het nieuwe UWV-personeel is nodig om deze cliënten te begeleiden. Ook kan het UWV door deze uitbreiding meer persoonlijk contact bieden.

Recruteren uit UWV-ers

Voor deze extra werkkrachten, die tot halverwege volgend jaar nodig zijn, is vijftig miljoen euro toegezegd door minister Kamp (Sociale Zaken). Het tijdelijk personeel wordt zo veel mogelijk gerecruteerd uit UWV’ers die als gevolg van grote bezuinigingen hun baan zijn kwijt geraakt of momenteel boventallig zijn. Dit en volgend jaar verdwijnen er onder druk van politiek Den Haag in totaal 2400 banen bij het UWV.

Inloopmiddagen voor werkzoekenden

Het UWV organiseert op de Werkpleinen binnenkort extra inloopmiddagen, waar werkzoekenden zonder afspraak terecht kunnen. Zij krijgen dan persoonlijke hulp bij de digitale diensten van het UWV.

‘Digitale map’

Met het oog hierop wordt in callcenters van het UWV meer capaciteit vrijgemaakt om klanten digitaal wegwijs te maken. Werklozen moeten op internet een ‘digitale werkmap’ bijhouden, waarin ze aangeven wat ze ondernemen om weer aan het werk te komen. Ook wordt hen via de website www.werk.nl een op hen toegesneden vacatureoverzicht voorgeschoteld, maar deze site blijkt niet goed te functioneren. De problemen met deze website zullen naar verwachting pas in het najaar voorbij zijn, denkt het UWV.