Een werkgever wijzigt eenzijdig de pensioenregeling. Zeven jaar later klaagt een medewerker hierover en stapt naar de kantonrechter.

Wijziging van de pensioenregeling

De desbetreffende werkgever heeft de pensioenregeling voor zijn werknemers ondergebracht bij een pensioenfonds. In het pensioenreglement is een eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen. In dit wijzigingsbeding staat dat de werkgever zonder instemming van zijn medewerkers het reglement mag aanpassen. Dit mag echter alleen als er een zwaarwichtig belang is. In 2016 maakt de werkgever gebruik van deze mogelijkheid: de pensioenregeling wordt veranderd van een uitkeringsovereenkomst naar een premieovereenkomst.

Bezwaar werknemer

De werknemer is van 2002 tot 2024 in dienst bij de werkgever. In 2023 stelt de werknemer dat de wijziging in de pensioenregeling onrechtmatig was. De werknemer eist een schadevergoeding van bijna een ton. Hierbij geeft de werknemer aan dat de werkgever onvoldoende informatie heeft gegeven over de gevolgen. Dit is volgens de werknemer slecht werkgeverschap. Omdat de werkgever hier geen gehoor aan geeft start de werknemer een procedure bij de rechtbank. De werkgever verdedigt zich door te stellen dat de werknemer te laat met de claim komt.

Klachtplicht

In Nederland spreken we van de klachtplicht. Dit betekent dat wanneer er een probleem is met een geleverde dienst je dit tijdig moet laten weten. Doe je dit niet dan kan je jouw recht verliezen om later nog te klagen of schadevergoeding te eisen. Het doel van de klachtplicht is om duidelijkheid te scheppen en geschillen snel op te lossen. In deze casus geeft de werknemer aan dat hij niet eerder kon klagen omdat de werkgever geen duidelijke informatie had gegeven over de aangepaste pensioenregeling. De rechter is het daar niet mee eens. De gevolgen van de wijziging in 2016 hadden eerder duidelijk kunnen zijn. Destijds heeft de ondernemingsraad hierover advies uitgebracht, waren er informatiebijeenkomsten en is er een informatiebrief rondgestuurd. Zeven jaar later hierop terugkomen is echt te laat.

Geen compensatie

De kantonrechter oordeelt dat de werknemer te laat klaagt. De gewijzigde pensioenregeling blijft van kracht en de werknemer krijgt geen compensatie.